De creativiteit van Pixar

4 tips om super creatief te zijn, Door Ed Catmull, CEO van Pixar Animation Studios

Als kind was Ed gefascineerd door twee dingen: Disney films en computertechniek. Als volwassene bracht hij de magie van software en de creatie van vormen naar het scherm en bleef daarmee tegen de grenzen van het onmogelijke aanduwen.

Hij negeerde de bestaande software en de bestaande manier van denken en ontwikkelde zelf. Nu als ”volwassen jongen” is hij de grote baas en nog eindeloos creatief, stelt creatieve teams samen en neemt risico’s om nieuwe grenzen te verkennen.

Geweldig hoe iemand deze twee dingen waar hij als kind al helemaal weg van was heeft gecombineerd en een wereld heeft gemaakt waar miljoenen mensen als naar gekeken hebben. Hij deelt 4 bronnen van creativiteit die ik fantastisch vind voor een organisatie en graag door geef. Dit zijn de vier bronnen van succes achter creativiteit volgens Ed Catmull

1. Bouw en versterk Braintrust

Catmull en zijn collega’s liepen per ongeluk tegen het begrip Braintrust aan, dat zeer veel invloed op hun werk kreeg. Het startte met projectleider John Lasseter van Toy Story die zich realiseerde hoe hij leunde op zijn collega’s voor sturing, een groep die lol maakte, focus had en gedreven en gepassioneerd was. Er kwamen meer mensen bij, ieder met hun specialiteit en met vertrouwen in elkaar en de groep werd `vloeibaar`. De sleutel was dat dat er geen autoriteit was waardoor mensen misschien niet zouden zeggen wat ze dachten, alles werd gezegd zonder persoonlijk te worden

2. Geef sturing aan dynamiek, niet aan ideeën

Als manager geef je energie aan de dynamiek in je team, niet aan de ideeën. Een goede manager ziet blokkades en als hij deze oplost is er meer ruimte voor de flow van creativiteit en… meer goede ideeën scheppen nog meer goede ideeën. Geef aandacht en geef de mensen wat ze nodig hebben.

3. Stel mensen bloot aan het creatieve proces van anderen

Deel je ontwikkelingen met anderen. Zo nam Ed zelf het besluit zijn kennis en wat hij aan het doen was te delen. Het kostte hem 10 jaar om de animatie van de grond te krijgen. Het zou 20 jaar gekost hebben zonder de input van anderen. Pixar hielp met deze inzichten Disney die worstelde met uitblijvende successen na ` the little Mermaid` , ` Beaty and th Beast` en `Lion King`. Nadat Pixar het Disney team voorzag met nieuwe ideeën voor creatief werken, maakten ze weer zes goed betalende producties. Tot op vandaag deelt Pixar de creatieve stroom aan ideeën met anderen.

4. Discussieer productief

De sleutel is om te leren hoe je kunt discussiëren zodat de productie toeneemt i.p.v elkaar en nieuwe ideeën af te breken. Toen Steve Jobs invloog bij Pixar hadden Steve en Ed regelmatig stevige discussies, maar ze bleven buiten het persoonlijke vlak. Veel mensen vinden dat ze gelijk hebben en kunnen niet luisteren naar advies. De eerste conclusies zijn bijna altijd fout, blijf onderzoeken en durf te falen. De realiteit is dat nieuwe ideeën die het goed doen, in eerste instantie er niet goed uitzien. Nieuwe ideeën zijn kwetsbaar en hebben bescherming nodig.