De ZZP Pitch, toeter als ondernemer vooral iets zinvols

zzp ondernemers tipsMet een goede pitch wek je de interesse van de ander.

Als ZZp  -er wil je natuurlijk graag je produkt of dienst verkopen. maar verkopen is iets dat vaak verward wordt met een pitch. Zo wordt de elevator pitch meestal gezien als een verkoopverhaal van jezelf. In een goede pitch ben je juist niet aan het verkopen.  Als ZZP ondernmer gebruik je de pitch in een gewoon ontpannen gesprek, dat overigens zelden in de lift plaatsvindt. Als iemand jou vraagt ” wat doe je” en je zegt bijvoorbeeld ” ik ben journalist”  of  ” ik zit in de verkoop” dan gaat het gesprek eerder over algemene dingen. Gebruik in plaats daarvan een goede pitch om uiteindelijk richting verkoop te gaan.

Drie onderdelen in de ZZP pitch

Drie belangrijke elementen in de ZZP pitch zijn:

  • voordelen
  • waarom jij
  • vraag

De voordelen verkopen zodat het water in de mond loopt

Stel dat je als ZZP ondernemer jouw activiteiten richt op andere ZZP ondernemers en hen wilt ondersteunen met de administratie. Als je vertelt over jouw dienst dan kun je praten over jouw dienst, of over wat jouw dienst betekent voor die ander.

Niet goed:

Ik ondersteun ZZP -ers met hun administratie

Wel goed:

ZZP -ers kunnen zich volledig richten op waar ze goed in zijn, omdat ik ervoor zorg dat hun administratie loopt en de betalingen op tijd ontvangen worden

Ondernemers huren mij in omdat ik overzicht houd op hun ontvangsten en betalingen, zodat ze ieder moment precies weten hoe hun bedrijf er voor staat

Dit zet je natuurlijk ook als one liner op Linkedin of op jouw CV

Waarom maken de klanten gebruik van jou?

Er moet een specifieke reden zijn waarom mensen bij jou kopen. Daarvoor is het nodig  dat je in je ZZP pitch komt met harde feiten en goede voorbeelden, het liefst ondersteund met cijfers. Algemene waarheden overtuigen echt niet.

Niet goed:

Wij hebben de beste service

Ik ben sneller, meer ervaren  en goedkoper dan de concurrentie

Wel goed:

Momenteel begeleid ik al 70 ondernemers met hun adminitratie, waarvan de helft al meer dan drie jaar 

Naast de boekhouding verdien ik ook geld voor de ondernemer omdat ik vijf jaar bij de Belastingdienst heb gewerkt en constant alle regelingen en voorzieningen bijhoud 

Vraag en verkoop niet

De ergste fout die je kunt maken in de ZZP pitch is nu al te proberen een verkoop tot stand te brengen. Zeker als je wilt dat bedrijven jouw diensten of produkten aanschaffen, dan is er meer tijd nodig.  Je ient ook eerst hun specifieke behoeften en  koopmotieven te onderzoeken. Bovendien ben je nu verwikkeld in een prettig gesprek. Vraag dus niet om de order. Vraag wel om een vervolg.

Niet goed:

Zal ik je een prijsindicatie toesturen?

Hier is mijn kaartje, als je vragen hebt, bel gerust 

Wel goed:

Misschien is het goed om samen eens naar je cijfers te kijken, schikt je deze week?

Ik zie dat je geinteresseerd bent, zullen we een afspraak maken om meer overzicht op jouw situatie te krijgen? 

Pichen gaat dus over interesse opwekken en een afspraak voor het vervolg rond krijgen.
De verkoop, die is voor een later moment.