Hoe je met drie simpele feedback vragen jezelf super scherp kunt houden

Feedback is leuk om de volgende manier. Ga naar het artikel

Feedback ontvangen is iets waar we doorgaans moeite mee hebben. De SKS manier van Phil Daniels is zo eenvoudig en verhelderend, dat die juist energie geeft. Deze methode wordt toegepast op universiteiten. Voor jou aangevuld met mijn tips hoe jij de antwoorden kunt vinden. Have fun.

Doe eerst eens deze feedback met jezelf bij de volgende drie vragen

Phil noemt het SKS dat staat voor Stop – Keep –  Start. Door nu deze drie vragen te stellen en naar jezelf toe eerlijk te beantwoorden, kun je gemakkelijker je energie richten. Richten op wat je wilt. Dit zijn de vragen:

  1. What should I Stop doing?

  2. What should I Keep doing?

  3. What should I Start doing?

Soms, als het leven een beetje tegenzit, trekken we ons terug in onze veilige ruimte. Dat is overigens prima om even op te laden, maar verandert niet iets aan verbetering voor de toekomst. Juist dan heb je eigenlijk behoefte aan houvast om uit de situatie te komen. De situatie kan gaan over relaties, werk, lichamelijke of geestelijke gezondheid, carriere, persoonlijke ontwikkeling, vrienden…. De drie vragen beantwoord je eerst zelf. Daarna kun je anderen via deze vragen om feedback vragen.

Om je te inspireren bij de antwoorden van de vragen heb ik ze hieronder uitgewerkt voor je. Allereerst voor je eigen antwoord,vervolgens voor de feedback van anderen.

Feeback vraag 1: waar zou ik mee moeten stoppen?

Jij kijkt naar antwoorden die vanuit jou zelf hierop komen. Deze kunnen een bevestiging zijn van wat je diep binnenin al wist. Misschien had je nog niet de drive om met die belemmerende actie of gedachten te stoppen. Of hebben anderen dit zo vaak tegen je gezegd dat je er immuun voor geworden bent.

Anderen kunnen je iets noemen dat je misschien niet herkend. Hoe mooi is dat. Ook al doet deze feedback effe zeer.

De feedback vraag 2: Wat moet ik vooral blijven doen?

Jij blijft vooral doen wat goed gaat. Kijk eens waar je een goed gevoel van krijgt. Wat geeft je energie en resultaat? Hebje dit misschien te weinig gedaan de afgelopen tijd?

Anderen zien jouw kwaliteiten en vaardigheden. Misschien krijg je iets te horen waarvan jij je niet bewust bent. Kijk eens of dat in jouw eigen beeld past en ga na of het succes dat je hebt gehad, mede een gevolg was van wat anderen nu benoemen. Vraag je af: wat zou er veranderen als je dat meer ging doen?

Tenslotte feedback vraag 3: Wat moet ik beginnen te doen?

Jij vind deze vraag lastig om te beantwoorden?  Kijk nog eens naar feedback vraag 1. Neem nu het tegenovergeestelde van het antwoord van vraag 1. Daarnaast is andere manier van het vinden van de volgende stap naar jouw succes, je af vragen wat je angstig maakt om te doen. Dat zijn namelijk juist de stappen die je verder gaan brengen. Maak daar jouw doel van en bouw het langzaam op in kracht.

Anderen hebben geen belemering van angst bij het adviseren van wat zij jou zien doen. Bedenk dat jouw klanten, opdrachtgevers, organisatie, partner niet jouw belemmering kennen. Wat voeg jij toe aan hun leven? Wat zeggen zij jou en waarom? Wat maakt dat jij dat wel of niet kunt doen? En blijf je hieraan vast houden?

Tot slot

Deze manier van feedback helpt ons snel verder. We kunnen nu nieuwe keuzes maken en iets toevoegen aan ons eigen leven en dat van anderen. Met dank aan Phil Daniels, destijds een professor psychologie bij de  Brigham Young University