Kansrijk denken

Kansrijk denken is als wassen, na een dag moet je het wéér doen.

Om te bereiken wat je wilt is het belangrijk dat je ook werkelijk gelooft dat je het kunt bereiken. Dit kansrijk denken is de basis van ieder succes, of het nu gaat om ander werk, en betere relatie met je omgeving of een ander huis, dat maakt niet uit. Het lastige bij kansrijk denken is dat je het niet ‘aan kunt zetten’  zoals een schakelaartje. Kansrijk denken is een proces, dat start bij een inzicht, sterker wordt door proberen en succes genereert door volharding. Hier zijn de drie stappen die je kunt doen om kansrijk denken tot een dagelijkse bezigheid te maken.

 

ieder mens is heel, creatief en vindingrijk

Stap 1 bij kansrijk denken: erken het gunstige effect

Op het moment dat je tegen iemand zegt: “wees eens iets meer spontaan, je bent zo stijfjes” dan is het voor die persoon nagenoeg onmogelijk geworden om spontaan te doen. Zo is het ook bij kansrijk denken, het moet bij jou ontstaan en dus van binnenuit komen. Dit doe je door te denken aan de momenten in je leven dat je succesvol was. Analyseer: wat ging er goed, wat deed ik en hoe voelde dat. Erken vervolgens dat dit resultaat tot stand is gekomen door jouw kansrijke manier van denken en realiseer je dat op het moment dat je weer kansrijk gaat denken, een positief resultaat opnieuw mogelijk is.

 werk doen dat je leuk vindt

Stap 2 bij kansrijk denken: maak het sterker door oefening

Van ons gedrag gaat 95 % automatisch. Dit onbewuste gedrag is meestal de belemmering waardoor we onze doelen niet bereiken.  Het vervelende daarvan is dat het onbewust gebeurt. Nu je bij stap 1 hebt erkent dat kansrijk denken succes brengt, ga je sneller belemmerende gedachten en gevoelens herkennen en deze minder energie geven. Dit herkennen kun je doen met een trucje uit de Mindfulness.

Op het moment dat er een belemmerende gedachte is, zoals  ” ik durf niet zo maar te gaan bellen”,  herken dan dit belemmerende gevoel en geeft het een naam.  Je kunt het bijvoorbeeld ‘het minderwaardigheidsgevoel’ noemen. Herken dit gevoel, duw het niet weg want het is er al, geef het een naam en richt vervolgens je aandacht op een andere, kansrijk gedachte. Door belemmerende gedachten en gevoelens bewust te maken en te beslissen om je energie op een kansrijk gevoel te richten, verliezen de belemmerende gedachten aan kracht. Dit blijf je doen, keer op keer.

Voorbeeld:

Onbewust belemmerende gedachte: ik zal altijd dik blijven
Herkennen en benoemen van het gevoel: ik ben minder dan de rest
Opnieuw richten van de aandacht: ik voel mij goed in mijn lijf

kansrijk denken is als wassen

Stap 3 bij kansrijk denken: succes door volharding

Een keertje kansrijk denken is niet voldoende. Net als bij wassen zal je het iedere dag moeten doen. Want ook ons denken en de kracht van onze positieve intenties vervuilen. Iedere dag moeten we onze kansrijke gedachten weer oppoetsen. Dit kun je direct doen om jouw gedachten positief te houden:

  • maak een plan en spreek met jezelf af dat je dit gaat volgen. Laat het plan  daarna en iemand anders zien en spreek data af waarop je over je vorderingen gaat berichten
  • begin de dag met een ochtendritueel dat bij je past. Bijvoorbeeld een gebed, het hardop herhalen van een positieve gedachte, het lezen van een positieve dagkalender of een visualisatie van het eindresultaat
  • besteed ieder dag minimaal een half uur aan inspiratie voor je doel door video’s/blogs te bekijken , mensen te ontmoeten die jou kunnen helpen
  • lees positieve verhalen over mensen die doorgezet hebben zoals ” the Chicken Soup for the Soul” series van Jack Canfield, de boeken van Anthony Robbins, de boeken van  Ben Tiggelaar…
  • ga iedere dag skills oefenen om beter te worden