Mini workshop: Een positief ochtendritueel maken .

een ochtendritueel maken en iedere dag uitvoeren verandert je leven. lees hoe je dit kunt doen

Een positief ochtendritueel maken zet je in een creatieve en energieke stand. Als je dit een keer hebt gevoeld, wil je niet meer zonder. Hoe je in die flow kunt komen lees je in de mini workshop hieronder. Lees de uitleg en maak jouw eigen ritueel.

Jouw ochtenritueel maken, wat kun je nu doen

  1. lees dit artikel
  2. bepaal wat bij jou past uit de voorbeelden
  3. maak je eigen ritueel
  4. verzin je eigen onderdelen die voor jou goed werken
  5. lees de artikelen via de links

Jouw ochtendritueel maken volgens Hal Elrod

Ga je een ochtendritueel maken dat kies jij zelf wat daar in komt. Want het is de bedoeling dat je er energie van krijgt. Dus het moet bij jou passen. Je stelt een ritueel samen uit onderdelen die elk ca. 5 minuten duren. Bij elkaar ben je ongeveer een half uur bezig. Hal Elrod noemt het in zijn boek “Miracle morning” de LIFE S.A.V.E.R.S. Onderaan het artikel vind je links om verder te lezen.


bij een ochtendritueel maken kies je ook voor stilte om de dag goed te beginnen

S = Stilte. Het neerzetten van een krachtige basis energie

In ons hoofd kan het erg druk zijn door te denken aan alles wat we moeten doen. Bovendien zijn we gewend aan lawaai, aan afleiding. Dit alles bij elkaar ervaren we als stress. Ga je een ochtendritueel maken, begin dan met 5 minuten stil zijn. Kies een vorm die bij jou past. Bijvoorbeeld focus op je ademhaling, een oefening uit de Mindfulness, aandachtig bidden of een langzame yoga oefening. Het kan ook een  meditatieoefening of het volgen van een geleide oefening zijn. Daardoor bouw je een rustige basisenergie op  waar je de hele dag profijt van hebt.

A= Affirmatie. Energie geven aan de doelen die je wilt bereiken.

Daarna doe je 5 minuten lang een affirmatie. Een wat? Een affirmatie. Dat is een positieve bevestiging van wat jij wilt die je hardop uitspreekt. Je vertelt daarmee naar jezelf hoe je leven eruit ziet. Je doet dit in de tegenwoordige tijd,  alsof het al zo is. Bijvoorbeeld:

bij een ochtendritueel maken hoort een affirmatie die gaat over wat jij wilt bereiken

“   Ik heb mijn eigen praktijk en mensen komen naar mij toe om te ontspannen en zich te laten opmaken. Door dit voor anderen te doen, voel ik mij voldaan en ik zie mensen veranderen door mijn behandeling. Ik organiseer ook cursussen en workshops en voeg op die manier iets positiefs toe aan deze wereld. “

Je herhaalt hardop deze affirmatie, iedere ochtend weer. Door dit te doen plant je een positieve energie in jouw onderbewustzijn, zodat alles in jou aan de slag gaat om dit te realiseren. Dit werkt net zo sterk als het negatieve verhaal dat mensen vaak onbewust over zichzelf blijven vertellen.

V=Visualisatie. Maak beelden over de situatie zoals jij die wilt en geef het aandacht.

In een positief ochtendritueel mag zeker de visualisatie niet ontbreken. Je denkt aan wat je bij een ochtendritueel maken is visualiseren het meest krachtige energiegevertje graag wilt, je doet je ogen dicht en je ziet het voor je alsof het al zo is. Beelden zijn heel krachtig en kijk of je zo duidelijk mogelijk voor je kunt zien hoe jouw leven eruit ziet. Bijvoorbeeld:

Je loopt naar je eigen praktijk, je ziet het pad naar de deur en het groen er om heen. Bij het naar binnengaan ruik je de geur van etherische olie. Je doet de lichten aan, gaat thee zetten en je neemt in de stilte ruimte een moment voor jezelf. Je kijkt om je heen hoe deze ruimte eruit ziet… etc etc.

Waar de affirmatie jou de gelegenheid geeft om beslister te worden over wat je wilt en dat je het kunt, ben je het tijdens de visualisatie al aan het doen en geef je zo de uitvoer meer energie. Visualisaties worden al jaren gebruikt in de topsport en de ruimtevaart en zijn uitermate krachtig om je leven te veranderen. Je kunt ook een visionboard maken. Zie de link onderaan.

maak je lichaam fit bij een ochtendritueel maken

E= exercise Ga bewegen om de energie te laten stromen

Na de 5 minuten visualisatie kies je voor beweging. Doe een beweging die bij je past. Dat kan bijvoorbeeld gymnastiek, Yoga, Tai Chi, dansen zijn. Mooi is als het bewegen een combinatie kan zijn met diep ademen, ontspanning en een korte heftige inspanning.

gebruik lezen bij een ochtendritueel maken

R = reading Lees om te leren over persoonlijke groei of om positieve gedachten op te wekken

Leer van de stappen die anderen hebben gezet. Lees over wat zij hebben gedaan en hoe ze het hebben gerealiseerd. Vergroot je kennis en doe inspiratie op. Ervaar andere invalshoeken en kom tot andere inzichten. De kennis uit jouw eigen denkwereld is per definitie te beperkt om succes te hebben. Stel je leerbaar op

welvarende mensen lezen en leren iedere dag
Photo by David Iskander

S = Schrijven.  Krabbel in een boekje jouw gedachten en ideeën en werk ze uit

Schrijven is het al realiseren van jouw ideeën. Ze komen uit je hoofd op het papier. Door dit te zien vindt er al een gunstige energie stroom plaats. In een positief ochtendritueel schrijf je 5 minuten lang alles wat in je opkomt aan positieve gedachten. Deze ideeën en gedachten lees je op een later moment nog eens na. Zij vormen ook de basis van bijvoorbeeld een plan of een boek of artikel dat je gaat schrijven.

We hebben dus S-A-V-E>R-S en kunnen daarmee een ochtendritueel maken:
Stilte , Affirmatie, Visualisatie, Exercise, Reading en Schrijven


De uitvoer in het kort:

Vervolgens ga je jouw eerste ochtendritueel doen, net na het opstaan. Je zorgt ervoor dat je goed wakker bent. Is het moeilijk voor jou om op te staan?  Lees dan dit eerst over opstaan.

1

Je begint met 5 minuten stilte of meditatie in rust houding.

2

Dan spreek jij je affirmatie uit.

3

Vervolgens doe je een visualisatie.

4

Daarna een oefening om je lichaam te bewegen.

5

Je sluit af met een stukje lezen en daarna schrijven of tekenen.

 


Meer weten? Lees dan ook:

Visualiseren
Bewegen
hoe kan ik een affirmatie maken
Stilte

Ontspanningsoefening de Ademruimte