Mini workshop vind jouw Ikigai. Hoe je meer geluk in je leven kunt ervaren

Wil je geluk ervaren? Denk eens na over jouw ikigai Doe de oefening

Ikigai is een Japans woord. Volgens de Japanners heeft iedereen een Ikigai, een reden om te zijn. bepaal met en simpele oefening jouw ikigai

Het geheim van gezond oud worden

Op het eiland Okinawa in Zuid Japan wonen opvallend veel mensen boven de 100 jaar, het hoogste aantal 100 plussers per 100.000 inwoners waar dan ook ter wereld. Zij hebben een levenslust en een gezondheid  die in andere landen met die leeftijd onmogelijk lijken.

Het geheim zit hem in een aantal dingen:  de mensen gaan niet met pensioen en blijven bezig zo lang als ze kunnen,  ze eten tot de 80 % gevuld grens , hun eten bestaat groente en vis en groene thee, ze bewegen iedere dag met oefeningen, mediteren en……. ze hanteren een reden van bestaan, hun Ikigai.

Jouw Ikigai

Als mens hebben we het vermogen om naar ons eigen denken te kijken. Ook al doen we veel op de automatische piloot, dan nog kun je bewust denken aan wat je wel wilt. Wat je wel wilt heeft vaak te maken met een gevoel dat je zoekt. Jouw Ikigai gaat ook over dat gevoel, over het gevoel dat past bij gelukkig zijn. Dat gevoel kan specifiek gaan over werken, wonen, andere mensen kennen, jouw ontwikkeling , gezondheid. Of……..  misschien wel over dit allemaal.

Oefening:  mijn Ikigai


Wat is jouw Ikigai? Wat is jouw doel in het leven? Dat klinkt nogal ernstig maar we hoeven dit juist niet ernstig te nemen. Dat doel is meestal het beste te vinden in het gevoel dat je zoekt in jouw leven om gelukkig te zijn. Dat gevoel is te herkennen als licht, eenvoudig, subtiel en maakt je blij. Het kan een gevoel zijn dat je had als kind, het gevoel van een prettige ervaring die je hebt gehad of een gevoel dat altijd al in jou is. Op het moment dat je dat gevoel kunt herkennen en benoemden bij jezelf, dan kun je ook kijken wat daar bij past

Een praktijkvoorbeeld:

Hannah heeft haar studie afgerond en daarna diverse banen gehad, die haar inkomsten bezorgden om van te leven maar haar niet happy maakten. Zij beschreef het als ”functioneel, goed te doen maar zonder sprankeltjes”

Op het moment dat haar werd gevraagd welk werk ze wel graag wilde gaan doen om die sprankeltjes te vinden, wist zij niet wat te antwoorden.
Toen werd zij uitgenodigd om na te denken over het gevoel waarnaar ze op zoek was en na enige tijd kwamen daar woorden voor:
Voldoening, creativiteit en het gevoel van veel kleur.

Dat is mooi en tegelijkertijd nog niet zo concreet. Een volgende stap om verder te komen is je afvragen voor wie je het doet en wat het toevoegt aan jezelf en aan die ander.Zij is de volgende oefening gaan doen die jullie nu ook kunnen doen:

Neem de tijd om jouw ikigai te benoemen . Klik voor de eenvoudige oefening

Oefening het vinden van jouw Ikigai

Beantwoord voor jou zelf de volgende vragen, neem de tijd om na te denken. Maak er geen lang verhaal van. Hieronder zie je twee voorbeelden hoe je dit kunt doen. Gebruik dit voor jouw affirmatie en jouw ochtendritueel.

Wie ben je

Wat doe je

Voor wie doe je het

Wat hebben die mensen nodig

Hoe veranderen ze daardoor

Voorbeeld: Ik ben Hannah. Ik organiseer workshops voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Om ze te helpen bij hun angst en onzekerheid. Zodat zij hun leven opnieuw in kunnen kleuren en zich happy voelen.

Voorbeeld: Ik ben Fred. Ik ben vrijwilliger in een verzorgingstehuis.  Daar doe ik bijzondere activiteiten met de bewoners. Zodat ze aan het einde van de dag met een lach in slaap vallen.

Doe nu de volgende stap en lees:

Het houden van een ochtendritueel  
Een affirmatie doen