Winnaars zijn gevers

Winnaars zijn gevers. Denk eens terug aan hoe jij je kinderen hebt ondersteund.

Het geven van je tijd, van je aandacht, energie, je liefde, je kennis inzetten om anderen te ondersteunen, specifieke vaardigheden gebruiken en ideeën geven zodat anderen groeien. Dit alles maakt gevers happy en uiterst succesvol, mits ze dit op de goede manier doen. Daarnaast zijn er namelijk matchers en nemers, calculerend en gericht op eigen gewin.

Nemers zijn uit op eigen belang.

Zij vinden zichzelf het belangrijkst en benaderen alleen anderen als het hun voordeel oplevert. Hun gedrag is vaak nep en in leidinggevende functies zijn zij niet geinteresseerd in het lagere personeel. Zij steken alleen energie in andere mensen als het absoluut iets oplevert. Zij willen meer krijgen dan ze geven. In de media presenteren zij zich door alleen te praten over zichzelf. Zij verplaatsen zich niet in andere mensen en als ondernemer slecht in hun doelgroep.

Zij houden zich niet bezig met de belevingswereld en gevoelens van anderen. Zij vinden zichzelf superieur.   Omdat hun gedrag uiteindelijk doorzichtig is, krijgen zij op den duur niet de gunning van hun omgeving. Nemers roepen door hun gedrag een gevoel van onrechtvaardigheid op en matchers en gevers zullen stoppen met hun medewerking te verlenen en zinnen op een manier van afstraffen, zodat rechtvaardigheid kan geschieden. Tijdelijk kunnen nemers succes oogsten, maar de nemers zitten onderaan op de succesladder.

Nemers zijn als een zwart gat , zij zuigen alles op
Rijkdom, macht, luxe levensstijl en winnen staan op hun verlanglijst

 

Matchers gaan in hun contact met anderen calculerend te werk

Matchers staan open voor contact en willen ook energie steken in andere mensen als zij het gevoel hebben dat die anderen ook wat voor hen terug zullen doen. Dit is ook het uitgangspunt bij hun keuze van netwerken. ” Voor wat hoort wat”  is hun lijfspreuk.  Ik doe wat voor jou, jij doet wat voor mij. Alles keurig in een balans van geven en nemen. De meeste mensen zijn matchers omdat dit ook de veiligste positie is. Als zij nemers tegenkomen dat voelt een transactie of samenwerking niet goed aan. Zij voelen zich gemanipuleerd maar accepteren het aanbod omdat er geen alternatief is. Matchers zitten in de middenmoot van het succes.

Gevers hebben met hun interesse het welzijn en succes  van de ander op de eerste plaats

Succes bereiken de gevers niet ten koste van een ander maar door juist iets voor die ander te doen. Dit doen zij zonder calculatie of de verwachting iets terug te krijgen. In een werkrelatie brengen zij het hele team tot een hoger peil. Zij zijn niet noodzakelijkerwijs heel aardig  en ervaren gevers,  geven niet zo maar alles weg. Maar zij geloven in win win situaties waarbij iedereen die betrokken is voordeel geniet. Gevers bouwen een netwerk dat waardevol is omdat het netwerk met hun verbonden wil zijn.  Gevers bevinden zich geheel onderaan en bovenaan op de succesladder. Winnaars zijn gevers.

Gevers zijn als de zon en voeden hun omgeving met energie
Helpen, verantwoording nemen, sociale gelijkheid en compassie staan op hun verlanglijst

Succes story met schroot

Peter Audet (  https://www.linkedin.com/pub/peter-audet/34/110/770  )won in Australie als verkoper de Personality of the Year awoard uit honderden medewerkers door zijn passie voor het Winnaars zijn gevershelpen en service verlenen aan klanten. Hij werd hoofd van een regio. Zijn succes deelde hij met vijftien andere regio managers en hielp mensen die bij hem solliciteerden verder, ook al had hij ze niet aangenomen.

In 2011 werkte hij als financieel adviseur bij een investeringsbedrijf en kreeg hij een telefoontje van een man die bij verder onderzoek naar het adres een schroothandelaar bleek te zijn.  De matches in het team hadden eerder geen aandacht aan deze klant geschonken en hem niet bezocht, dit was verspilling van tijd. Hij was een onbeduidende en ook de kleinste klant die ooit contact op nam.

Peter besloot de klant wel te bezoeken en schrok van de armoede en rotzooi, van de woonkamer met tuinstoelen en uitzicht door het dak. Hij ging zitten en vroeg: ” is er iets waar ik je mee kan helpen? ”  Hij kreeg sympathie voor de hardwerkende man in overal die hem vervolgens vertelde over zijn auto’s. Ze liepen achterom en tot zijn verbazing trof hij een verzameling zeer bijzondere auto’s aan in onberispelijke staat. De klant was zelf geen schrootwerker, maar had een succesvolle schrootbusiness en had net een opknap huis gekocht voor 1,4 miljoen. Peter lachte naar zijn collega’s terug op kantoor gekomen, die niet de moeite hadden genomen te gaan kijken en bouwde een langdurige en winstgevende relatie op met zijn klant.

Als jij iets wilt kopen of je huurt iemand in, wil je dan dat dit een gever, matcher of nemer is?